مجله سلامتی

سعی ما در این وبلاگ در این است که بتوانید با آگاهی کامل ، راه سلامتی را بری خود و خانواده تان در پیش بگیرید.

مجله سلامتی

سعی ما در این وبلاگ در این است که بتوانید با آگاهی کامل ، راه سلامتی را بری خود و خانواده تان در پیش بگیرید.

  • ۰
  • ۰

خرید روغن صاف

مراحل تولید روغن صاف چگونه است؟

 روغن صاف به روغنی گفته می شود که طی فرآیند متفاوتی تولید می شود. این روغن ها در ابتدا به عنوان روغن های گیاهی ساخته می شوند. بعد از ساخت آنها را طی فرآیند هیدروژناسیون به روغن های جامد تبدیل می کنند تا دوام و ماندگاری آنها را بالاتر ببرند.

روغن های گیاهی با توجه به ترکیبات چرب غیر اشباع خود مدت زمان بسیار کمتری دارای ماندگاری هستند. این روغن ها در فرآیند ترکیب با هیدروژن پیوند های دوگانه خود را به پیوندهای یگانه تغییر می دهند. طی این جریان اسیدهای چرب غیراشباع که اسیدی های مفیدی هستند به اسیدهای چرب اشباع شده یا به اصطلاح سیر شده تبدیل می شوند.

این اسید ها در مقدار بالا برای سلامتی، ماده ای مضر به حساب می آیند. بنابراین نباید بیش از حد از روغن های جامد در آشپزی و پخت و پز استفاده کرد. بعد از تولید روغن های جامد، برای با کیفیت شدن بافت روغن و نرم شدن آن، طی حرارت غیر مستقیم آن را ذوب می کنند.

بعد از این مرحله روغن مورد نظر را مجدد در یخچال نگهداری می کنند تا بافتی نرم و یکدست حاصل شود. طی این جریان حباب های هوای داخل روغن جامد با حرارت غیر مستقیم از بین می رود و روغنی صاف و یک دست تولید می شود. خرید روغن صاف در بیشتر مواقع برای آشپزی یا شیرینی پزی انجام می شود. به همین دلیل استفاده روزانه از آن توصیه نمی شود. زیرا این نوع از روغن ها برای تولید در دو مرحله حرارت می بینند.

بنابراین اسید های اشباع شده و ترانس آنها افزایش پیدا می کند. این اسید های چرب برای سلامتی موادی مضر هستند. بنابراین توصیه می شود که از خرید روغن صاف قنادی برای پخت و پز و سرخ کردن استفاده نشود.

خرید روغن صاف

در خرید روغن صاف باید به چه ویژگی هایی دقت کرد؟

همانطور که گفته شد خرید روغن صاف برای قنادی ها به وفور استفاده می شود. روغن صاف دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر روغن ها جدا می کند. بدون این ویژگی ها خرید روغن صاف توصیه نمی شود. زیرا این امر نشان می دهد که روغن مورد نظر دارای کیفیت مطلوبی نیست. به همین دلیل در کمترین زمان ممکن دچار فساد می شود و کیفیت شیرینی را زیر سوال می برد. برای این منظور روغن مورد نظر باید دارای ویژگی های زیر باشد.

  1. روغن صاف باید دارای بافتی نرم باشد. به گونه ای که با فشار یک انگشت به راحتی در آن فرو رود. هیچ سطح برجسته و غیر یکنواختی در روغن صاف وجود ندارد. به همین دلیل این ویژگی سبب می شود تا شیرینی های تولید شده از آن با کیفیت و ترد شوند.
  2. در زمان خرید روغن صاف باید دقت کنید که طعم و رنگ خاصی نداشته باشند. روغن های با کیفیت در بیشتر مواقع یا به صورت بی رنگ تولید می شوند یا رنگ زرد دارند. همچنین هیچ طعم و بویی در این روغن ها وجود ندارد. در صورتی که روغن مورد نظر این ویژگی ها را نداشت، از خرید آن صرف نظر کنید.
  3. روغن صاف در زمان درست کردن خمیر هیچ گونه روغنی پس نمی دهد. زیرا به راحتی به خورد آرد می رود. در زمان خرید آن باید این ویژگی را در نظر داشته باشید. همچنین رطوبت خمیر با استفاده از روغن صاف حفظ می شود.
  4. این روغن ها در دمای اتاق در بیشتر مواقع دارای بافت جامد هستند. با این حال اگر در مراحل ساخت آنها از روغن نیمه جامد استفاده شده باشد، امکان دارد که این روغن ها نیز بعد از حرارت دادن به صورت روغن های نیمه جامد دیده شوند. در خرید روغن صاف به این نکته دقت کنید.
  5. طول عمر این روغن ها از ۶ ماه تا ۱ سال عنوان می شود. زمانی که خرید روغن صاف را انجام می دهید حتما به تاریخ تولید و انقضای آن دقت کنید. مدت زمان مصرف در هر نوع روغنی با یکدیگر متفاوت است.
  6. دو نوع روش برای تولید این روغن ها وجود دارد. روش خانگی و روش صنعتی. بدون شک اگر قصد استفاده از این روغن را به میزان زیاد دارید، خرید روغن صاف صنعتی توصیه می شود.

با این حال در برخی از مواقع که می خواهید این کار را در خانه و برای خود و اطرافیانتان انجام دهید، کافی است تا نوع مناسب روغن جامد را تهیه کنید و آن را به روش حرارت غیر مستقیم یا بن ماری ذوب کنید. بعد از آن روغن را در ظرف مناسب ریخته و در یخچال نگهداری کنید تا بافت آن مجددا جامد شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی