مجله سلامتی

سعی ما در این وبلاگ در این است که بتوانید با آگاهی کامل ، راه سلامتی را بری خود و خانواده تان در پیش بگیرید.

مجله سلامتی

سعی ما در این وبلاگ در این است که بتوانید با آگاهی کامل ، راه سلامتی را بری خود و خانواده تان در پیش بگیرید.

  • ۰
  • ۰

کمر درد شایع ترین علت ناتوانی مرتبط با شغل و یکی از عواملی است که باعث می شود فرد نتواند وظایف خود را انجام داده و یا در محل کار حاضر شود. درد فتق دیسک ممکن است شدید باشد، ولی با گذشت زمان می تواند کاهش یابد و بسیاری از افراد دیگر نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند. با این حال در بعضی از موارد درد فتق (یا بیرون زدگی یا سر خوردگی) دیسک غیر قابل تحمل یا مداوم است. داشتن فتق دیسک ممکن است بر عملکرد شما تاثیر بگذارد و باعث درد شدیدی شود که تقریبا همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما شما مجبور نیستید که حتما جراحی تهاجمی دیسک کمر را انجام دهید. روش لیزر درمانی دیسک کمر و اوزون تراپی دیسک کمر از جراحی های غیر تهاجمی دیسک کمر هستند که در ادامه روش اوزون تراپی را توضیح خواهیم داد

 

اوزون تراپی دیسک کمر

 

اوزون درمانی یا اکسیژن-اوزون تراپی شامل تزریق مخلوط گاز اکسیژن و اوزون به دیسک دچار فتق شده است. اوزون تراپی می تواند با کاهش حجم دیسک، درد و التهاب را کاهش دهد. در حال حاضر دیسککتومی باز و میکرو دیسککتومی که هر دو شامل حذف مواد دیسک از طریق برش هستند، روش های استاندارد برای جراحی فتق دیسک می باشند.

اوزون تراپی دیسک های کمر یک روش مؤثر و بسیار امن است؛ متخصص طب فیزیکی با استفاده از تصویر برداری، سوزنی را جهت تزریق اوزون به دیسک های آسیب دیده وارد می کند. میزان پیشرفت در بهبود تخمین زده شده از لحاظ درد و عملکرد بیماران با محدوده سنی 13 تا 94 سال با انواع مختلف دیسک کمر چشمگیر بوده است. نتایج به دست آمده از اوزون تراپی از نظر درد و عملکرد، مشابه با نتایج بدست آمده از درمان دیسک کمر با دیسککتومی جراحی است، اما میزان عوارض اوزون تراپی بسیار کمتر است (کمتر از 0.1 درصد). علاوه بر این زمان بهبود و ریکاوری اوزون تراپی به مراتب کوتاه تر از دیسککتومی است. ستون فقرات یک قطعه مهندسی شده بسیار زیبا است و یا همانطور که مهندسین ما می گویند، ستون فقرات مانند یک سیستم الکترومکانیکی پیچیده است و اوزون درمانی یک رویکرد مینیمالیستی برای درمان دارد. اوزون تراپی با کمترین مداخلات انجام می شود.

اوزون حجم دیسک را کاهش می دهد؛ و این کاهش حجم دلیل تسکین درد است. استخوان هایی (مهره هایی) که ستون فقرات کمر را تشکیل می دهند، با دیسک های کوچک و اسفنجی بالشتک مانند محافظت می شوند. هنگامی که این دیسک ها سالم هستند، به عنوان جذب کننده ضربه برای ستون فقرات عمل می کنند و ستون فقرات را انعطاف پذیر می سازند. اما هنگامی که دیسک آسیب دیده باشد، ممکن است بیرون زده و از جای خود خارج شود. میلیون ها نفر وجود دارند که از کمر درد رنج می برند و به علت کمر درد نمی توانند شغل خود را انجام دهند. انجام عمل جراحی تهاجمی دیسککتومی فرد را در مسیری قرار می دهد که میزان دیسک کمر ستون فقرات وی کاهش خواهد یافت. حذف دیسک بیرون زده می تواند جذب شوک و ضربه که به طور طبیعی بین مهره های کمر وجود دارد را از بین ببرد. از این لحاظ به نظر می رسد که اوزون تراپی درمانی بسیار مناسب تر باشد و پیش بینی شده است که طی 5 سال آینده اوزون تراپی به درمانی استاندارد برای درمان دیسک کمر تبدیل گردد.

محققان متاآنالیزی را منتشر کردند که نتایج اوزون تراپی از نظر تسکین درد، کاهش ناتوانی و خطر عوارض بررسی نموده است. بیش از 8000 بیمار از چندین مرکز درمانی در چند مکان متفاوت در این مطالعه گنجانده شدند. میانگین پیشرفت تخمین زده شده برای بیماران پس از درمان بر اساس مقیاس آنالوگ بصری 10 درجه ای (VAS) که ابزاری استاندارد برای ارزیابی اثرات ناتوان کننده درد کمر است، 9/3 درجه تغییر داشته است (درجه 0 بدون درد و 10 نشان دهنده بیشترین میزان درد). میانگین بهبود تخمین زده شده برای شاخص ناتوانی اوسوستری(ODI)  که توانایی فرد برای مدیریت فعالیت های روزمره مانند شستشو، لباس پوشیدن و ایستادن را نشان می دهد، 25.7 درصد بوده است. هر دوی این تست ها نتایج مثبتی از اوزون تراپی دیسک را نشان داده اند. این معیار ها نشان دهنده تغییرات مشهود و پیشرفت قابل ملاحظه از نظر کاهش درد و افزایش عملکرد بوده اند.

مکانیسم عملکرد کاهش درد کمر پیچیده است؛ با این حال تاثیر اصلی اوزون تراپی کاهش حجم به دلیل اکسیداسیون اوزون است. محققان کشف کردند که یک مدل سیالات تراکم ناپذیر ساده که حجم دیسک را 0.6 درصد کاهش می دهد، باعث کاهش فشار داخلی دیسک به میزان 1 پوند بر اینچ مربع می شود. بنابراین تغییرات بسیار کوچکی در حجم، تغییر زیادی در فشار دیسک ایجاد می کند که در نتیجه آن فشار اعمال شده بر عصب و میزان درد می تواند کاهش یابد. این مدل تایید می نماید که یک جایگزین مینیمالیستی برای دیسککتومی مانند اوزون تراپی، قادر به کاهش درد ناشی از فتق دیسک بدون ایجاد آسیب های جبران ناپذیر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی